Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bespreekt de belangrijkste innovaties van de wet van 22 april 2019 inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, of nog 'de Kwaliteitswet'. Deze nieuwe wetgeving verzekert dat de patiënt overal, of het nu in een ziekenhuis is of in een privépraktijk, op zorg van de hoogst mogelijke kwaliteit kan rekenen. De Kwaliteitswet legt elke gezondheidszorgbeoefenaar talrijke nieuwe plichten op met het oog op kwaliteitsvolle en veilige gezondheidszorgverstrekkingen. Die plichten hebben betrekking op de diagnostische en therapeutische vrijheid, de bekwaamheid om als gezondheidszorgbeoefenaar te werken, de karakterisatie, de omkadering, de anesthesie, de continuïteit, de permanentie, het medisch voorschrift, de reclame, de samenwerkingsverbanden, en last but not least het patiëntendossier en de deling van gegevens. Al deze maatregelen en de impact ervan op de praktijk worden in dit boek toegelicht door specialisten in het gezondheidsrecht van de Vlaamse universiteiten.
Medical law --- gezondheidsrecht --- Belgium --- Medical care --- Soins médicaux --- Law and legislation --- Quality control. --- Droit --- Qualité --- Contrôle --- Belgium. --- E-books
Choose an application
België waarborgt anno 2022 nog steeds de absolute anonimiteit van de donor. Dit betekent dat donorkinderen vandaag geen recht hebben op toegang tot informatie over hun sperma- en/of eiceldonor. De laatste jaren is er veel media-aandacht voor donorkinderen en hun zoektocht naar een identiteit. Het grote belang dat zij hechten aan het kennen van hun genetische achtergrond dringt in toenemende mate door in de maatschappij. Bovendien raakt België steeds meer geïsoleerd in Europa.Niet alleen de maatschappelijke druk neemt toe, de donoranonimiteit staat ook op gespannen voet met de mensenrechten. Van wie een kind afstamt, maakt immers een belangrijk deel uit van de identiteit. De Belgische wetgeving miskent het grondrecht op afstammingsinformatie. Ingrijpen is noodzakelijk. Wetsvoorstellen om de anonimiteit volledig of deels op te heffen, bleven tot nu toe echter zonder gevolg. Dit werk levert een normatieve bijdrage door een reeks aanbevelingen te doen die uiteenzetten waaruit een Belgisch regelgevend kader met betrekking tot toegang tot afstammingsinformatie bij medisch begeleide voortplanting zou kunnen bestaan, rekening houdend met de verschillende belangen die op het spel staan.
Professional ethics. Deontology --- Human rights --- Status of persons --- Family law. Inheritance law --- Medical law --- Human genetics --- Belgium
Choose an application
Choose an application
HOOFDSTUK I.HET JURIDISCHE KADER : Afdeling 1. Definitie van de ziekenhuisarts -Afdeling 2. Het categoriseren van ziekenhuisartsen - Afdeling 3. De interne normen in het ziekenhuis en de normenhiërarchie - Afdeling 4. De sociaalrechtelijke kwalificatie van de rechtsverhouding - HOOFDSTUK II.DE FINANCIELE RECHTSPOSITIE VAN DE ZIEKENHUISARTS : Afdeling 1. Het recht op ereloon en de mogelijkheid van kostenaanrekening - Afdeling 2. De vergoeding en de aanrekening van kosten - Afdeling 3. Referentiebedragen - Afdeling 4. De financiële rechtsverhoudingen in Nederland - Afdeling 5. Besluiten en vaststellingen m.b.t. de financiële rechtsverhoudingen - HOOFDSTUK III.ZIEKENHUISARTSEN IN ZIEKENHUISORGANEN : Afdeling 1. De toetsing aan de onderzoeksvragen - Afdeling 2. De hoofdarts - Afdeling 3. De arts-diensthoofd - Afdeling 4. De medische raad - Afdeling 5. Het permanent overlegcomité - Afdeling 6. De financiële commissie - Afdeling 7. Besluit: de medische raad "betaalt, dus bepaalt" - HOOFDSTUK IV.DE BEEINDIGING VAN DE RECHTSVERHOUDING MET DE ZIEKENHUISARTS
Medical law --- Belgium --- Médecine --- Hôpitaux --- Droit --- E-books --- Hospitals --- Hospitalists --- Médecins hospitaliers --- Law and legislation --- Legal status, laws, etc. --- Droit médical --- Belgique
Choose an application
Medisch onderzoek bewijst zwart op wit dat passief roken of meeroken schadelijk is voor de gezondheid. Maar wat is het juridische perspectief? De wet verbiedt roken in alle gesloten, openbare ruimtes en op het werk. Maar het wettelijk rookverbod kent wel zijn beperkingen. Zo geldt het bijvoorbeeld niet voor een supporter in een voetbalstadion, een poetshulp die in een thuisomgeving werkt, een minderjarig kind in de wagen van zijn ouders, een cipier of medegevangene in een gevangenis of een appartementsbewoner die naast een kettingroker woont.Tweeëntwintig onderzoekers van de rechtsfaculteit van de KU Leuven onderwierpen passief roken voor het eerst aan een allesomvattend juridisch onderzoek, in opdracht van Kom op tegen Kanker. Is het mogelijk of onmogelijk om een uitbreiding van het rookverbod af te dwingen via bestaande juridische instrumenten? Of is de ontwikkeling van een nieuw juridisch instrumentarium mogelijk en wenselijk? Die vraag krijgt een antwoord vanuit diverse juridische specialismen: de mensenrechten, de grondrechten en het anti-discriminatierecht, het gezondheidsrecht, de kinderrechten en het jeugdrecht, het familierecht, het strafrecht, het aansprakelijkheidsrecht, het contractenrecht, het arbeidsrecht, de (jeugd)criminologie en het economisch consumentenrecht. De auteurs passen de resultaten toe op concrete casussen en formuleren aanbevelingen voor wetgever en rechtspraktijk, rechtsleer, overheid, belangenverenigingen, contractspartijen en private instellingen, zorgverleners en werkgevers. Net daarom is dit boek verplichte lectuur, niet alleen voor juristen, maar voor ieder die ijvert voor een rookvrije leef- en werkomgeving.
Status of persons --- Medical law --- Belgium --- Smoking --- Antismoking movement --- Tabagisme --- Lutte antitabac --- Law and legislation --- Droit --- 189 Kinderrechten en gezondheidszorg --- Belgique
Choose an application
Medical law --- Tort and negligence --- United States --- Netherlands --- Malpractice --- Health insurance --- Medical laws and legislation --- Assurance-maladie --- Médecine --- Droit --- Médecine --- United States of America
Choose an application
Omdat de bestaande samenwerkingsmodellen voor ziekenhuizen vrijblijvend waren en niet langer voldeden om de toegankelijkheid, de betaalbaarheid en de kwaliteit van de zorg te garanderen, werd een nieuwe verplichte samenwerkingsstructuur in de Ziekenhuiswet ingeschreven met de Netwerkwet van 28 februari 2019. Sinds 1 januari 2020 zijn ziekenhuizen verplicht om samen te werken in het kader van een locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk. De wetgever heeft zich, om verschillende redenen, bewust beperkt tot het vastleggen van de minimale vereisten waaraan deze netwerken moeten voldoen. In dit boek wordt uitgebreid stilgestaan bij de redenen voor de oprichting van ziekenhuisnetwerken en worden ze vergeleken met de daarvoor al bestaande samenwerkingsmodellen, die nog steeds bestaan en die eerst in kaart worden gebracht. De basiskenmerken waaraan ziekenhuisnetwerken moeten voldoen, worden een voor een toegelicht. Ook wordt stilgestaan bij de samenstelling, de bevoegdheden en de werkwijze van de organen waarover elk ziekenhuisnetwerk moet beschikken: een netwerkbeheer, een functie netwerkhoofdarts en een medische netwerkraad. In afzonderlijke hoofdstukken worden ten slotte het statuut van de ziekenhuisarts en de patiëntenrechten besproken.
Medical law --- gezondheidsrecht --- ziekenhuizen --- ziekenhuiswetgeving --- Belgium --- Hospitals --- Hospitalists --- Patients --- Hopitaux --- Médecins hospitaliers --- Law and legislation --- Legal status, laws, etc. --- Civil rights --- Droit --- Droits
Choose an application
De Belgische Euthanasiewet dateert van 28 mei 2002. België werd daarmee, na Nederland, het tweede land ter wereld waar euthanasie bij wet geoorloofd werd. Sinds de Euthanasiewet kunnen in België burgers onder voorwaarden maar toch in grote mate zelf hun levenseinde bepalen. Op basis van zijn zelfbeschikkingsrecht kan de burger die ondraaglijk en uitzichtloos lijdt en een ernstige en ongeneeslijke aandoening heeft, zelf bepalen of dit leven nog voldoende levenskwaliteit oplevert.De Belgische Euthanasiewet is een ‘liberale’ wet, dit wil zeggen dat zij een ruim toepassingsgebied heeft: euthanasie kan zowel voor fysiek als voor (louter) psychisch lijden, zowel voor terminale als niet-terminale patiënten, zowel voor meerderjarigen als, onder beperkte voorwaarden, voor minderjarigen en er is geen voorafgaande controle door een extern orgaan, maar een controle achteraf. De Belgische Euthanasiewet wordt door sommigen dan ook gekoesterd als een toonbeeld van persoonlijke autonomie en tegelijk menselijkheid of barmhartigheid voor degenen die ondraaglijk lijden. Anderen zien in de wet daarentegen een te ver doorgedreven zelfbeschikkingsrecht en een gebrekkige bescherming voor kwetsbare personen.Euthanasie blijft een delicaat en controversieel onderwerp. Dit hoeft niet te verbazen, nu euthanasie een breuklijn blootlegt tussen twee verschillende levensvisies, die van de absolute eerbied en de onaantastbaarheid van het leven, en die van het zelfbeschikkingsrecht van de mens.Hoe dan ook, na 20 jaar Euthanasiewet was het tijd voor een evaluatie. De Leerstoel voor Gezondheidsrecht en Gezondheidsethiek (AHLEC), verbonden aan de UAntwerpen, nam hier het voortouw en organiseerde op vrijdag 14 oktober 2022 de studienamiddag “20 jaar Euthanasiewet: tijd voor een evaluatie”. De volgende onderwerpen passeerden de revue: euthanasie bij psychiatrische patiënten, de euthanasieverklaring voor patiënten met vergevorderde dementie, euthanasie wegens voltooid leven, een nieuwe strafrechtelijke omkadering voor euthanasie, een evaluatie van de Federale Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie, en tot slot een blik vanuit Nederland. Dit boek bevat een bijdrage van elk van de verschillende sprekers over het thema dat zij op de studienamiddag gebracht hebben.Het boek vangt aan met een meer algemene, minder juridische bijdrage met algemene beschouwingen over de Euthanasiewet. Deze bijdrage omvat ook een lijst van bekende personen die als gevolg van euthanasie zijn overleden, een lijst van rechtszaken over euthanasie én een wereldwijd overzicht van landen waar euthanasie dan wel hulp bij zelfdoding is toegelaten. Uit dit inleidend deel blijkt ook dat de Euthanasiewet vaak wordt ingeroepen en dus blijkbaar aan een behoefte beantwoordt: nagenoeg 3.000 personen zijn in 2022 in België overleden als gevolg van euthanasie; dat zijn er acht per dag.Dit boek is een tijdsdocument dat zowel achteruit als vooruit kijkt en zich afvraagt waar de Euthanasiewet moet worden gewijzigd. Hopelijk kunnen politici, artsen, juristen, ethici, sociologen, maar ook iedere burger die zich bekommert om een menswaardig einde, uit dit boek inspiratie putten, in welke zin dan ook.
Medical law --- euthanasie --- gezondheidsrecht --- Belgium --- 2312 --- STRADALEX --- Belgique --- éthique --- gezondheidswetgeving --- Euthanasiewet --- 2312. --- 614.25. --- Euthanasie. --- Euthanasiewet. --- STRADALEX. --- Euthanasie --- Euthanasia --- legislation & jurisprudence --- Law and legislation --- Droit --- Droit à la mort. --- Fin de vie. --- Right to die --- Droit à la mort
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Human rights --- Insurance law --- Medical law --- Human genetics --- Belgium --- Medical genetics --- Data protection --- Privacy, Right of --- Assurance --- Génétique médicale --- Protection de l'information (Informatique) --- Droit à la vie privée --- Law and legislation --- Droit --- E-books
Choose an application
Medical law --- Criminal law. Criminal procedure --- Netherlands --- Criminal law --- Medical laws and legislation --- Physicians --- Euthanasia --- Medical errors --- Abortion --- Bioethics --- Droit pénal --- Médecine --- Médecins --- Euthanasie --- Erreurs médicales --- Avortement --- Bioéthique --- Malpractice --- Law and legislation --- Droit --- Responsabilité professionnelle --- Droit pénal --- Médecine --- Médecins --- Erreurs médicales --- Bioéthique --- Responsabilité professionnelle
Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|